Laden...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

Een omgevingsboek is  een degelijke inventarisatie van alle interessante "situaties" in de omgeving van de school (typische gebouwen, groen, verkeerssituatie, beroepen van ouders, sociale en culturele achtergrond van de kinderen, plaatselijke gewoonten, taalgebruik,...).

Die omgeving kan vlakbij zijn, maar ook twintig kilometer verderop. Door deze gegevens op een systematische manier te centraliseren, hopen wij er een gebruiksvoorwerp van de te maken voor onze school. Leerkrachten, leerlingen, ouders en andere belangstellenden kunnen via het internet het omgevingsboek raadplegen.

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld.

Ik ben nieuwsgierig naar de wereld waarin ik leef. Ik exploreer mijn omgeving en verwerf inzicht in de wereld en al zijn dimensies.

Jonge kinderen staan op een onbevangen en ontvankelijke wijze in de wereld. Ze zijn er nieuwsgierig naar en willen de werkelijkheid exploreren. Zo leren ze de wereld in al zijn dimensies kennen. Van die aangeboren nieuwsgierigheid willen we gebruik maken om hun oriëntatie op de wereld te ontwikkelen. Binnen dit ontwikkelveld gaan we uit van zes invalshoeken van waaruit we de werkelijkheid bekijken: de samenleving, bewegingscultuur, natuur, tijd, ruimte en techniek. Ervaren en doen staan hierbij centraal. Door deze brede bril, waarmee we kinderen uitnodigen om naar de werkelijkheid te kijken, ontdekken ze hoe alles met elkaar samenhangt. Via uitdagende vragen en onderzoekende opdrachten stimuleren we kinderen tot exploreren en experimenteren, ze proberen dingen uit en raadplegen bronnen. Op die manier krijgen ze vat op die grote wereld. 
(bron ZILL.katholiekonderwijs.vlaanderen). 


samenleving_01.jpg
bewegingscultuur_01.jpg
tijd_01.jpg
ruimte_01.jpg
techniek_01.jpg
natuur_01.jpg